Ervaar jij zelf ook discriminatie of zie je het in je omgeving gebeuren? Melden helpt!
Leer van alles over inclusie en discriminatie via onze voorlichtingen. Bekijk hieronder het educatief aanbod dat beschikbaar is gesteld voor onderwijsinstellingen in de gemeente.
Wil je in groep 7/8 een positieve en veilige leeromgeving creëren? De Leidse anti-discriminatievoorziening biedt een gastlessenreeks aan om de weerbaarheid van leerlingen tegen uitsluiting en discriminatie te vergroten. Door samen een echte krant over inclusie te maken, leren leerlingen op een positieve manier nadenken over wat mensen uit hun buurt verbindt.
Gastlessen voor scholen
De anti-discriminatievoorziening van gemeente Leiden, Stichting voor Inclusie en Discriminatiebestrijding (iDb), heeft speciaal voor basisscholen uit Leiden een gastlessenreeks ontwikkeld. In de gastlessenreeks gaan kinderen aan de slag met thema’s als vooroordelen, inclusie, diversiteit, kansengelijkheid en discriminatie. Via het gezamenlijk maken van een buurtkrant worden de leerlingen getraind in het bedenken van oplossingen om inclusie en respect te bevorderen en zichzelf en anderen in hun kracht te zetten.
Het doel van de gastlessen is om de weerbaarheid van kinderen met betrekking tot uitsluiting en discriminatie te vergroten en kinderen open te stellen om kwaliteiten van anderen en zichzelf te waarderen.
De gastlessenreeks bestaat uit 3 gastlessen en een presentatie. De gastlessenreeks kan kosteloos aan 2 basisscholen in gemeente Leiden worden aangeboden, dus wees er snel bij!
Interesse? Stuur een mailtje naar de handre@stichtingidb.nl.
Les 1: Vooroordelen en Discriminatie
Tijdens deze interactieve les gaan we samen met leerlingen in gesprek over vooroordelen, diversiteit en discriminatie. Dit doen we aan de hand van stellingen, actieve denkvragen en het creëren van ruimte voor het delen van ervaringen. Met de leerlingen bespreken we wat we kunnen doen tegen discriminatie. We sluiten de les af met het opschrijven wat elke leerling uniek maakt. Tijdens de les is het belangrijk dat leerlingen zelf hun meningen, gedachten en ervaringen kunnen formuleren en delen. De lessen zijn gericht op een dialoog met de leerlingen en zullen niet het doel hebben om leerlingen te overtuigen.
Les 2: Kansengelijkheid
We beginnen deze gastles met een spel. Tijdens dit spel wordt zichtbaar dat iedereen talenten heeft, maar dat deze worden beïnvloed door de omgeving waarin je opgroeit. Tijdens de les gaan de leerlingen hun eigen en elkaars kwaliteiten ontdekken. Ze denken na over hoe ze elkaar kunnen helpen om hun kwaliteiten nóg beter te gebruiken. Ook wordt er aandacht geschonken aan hoe je om kan gaan in situaties waarin een leerling ongelijk wordt behandeld.
Les 3: Samen schrijven we de buurtkrant
Tijdens deze les wordt de klas omgetoverd tot de redactie van hun eigen buurtkrant. De leerlingen krijgen namelijk de opdracht om met elkaar een buurtkrant te maken. Tijdens de les gaan de leerlingen oefenen met hoe je mensen kan interviewen over de thema’s die in de vorige gastlessen aan bod zijn gekomen. Daarna krijgen zij de opdracht om na schooltijd 3 personen uit hun omgeving te interviewen over hun ervaringen met discriminatie en kansengelijkheid in de wijk. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Wat voor oplossingen hebben zij om de krachten uit de buurt beter te benutten?
Les 4/ presentatie: De buurtkrant wordt bezorgd!
De leerlingen nemen hun bladzijde van de buurtkrant mee naar school. Tijdens de presentatie worden alle bladzijdes aan elkaar gemaakt zodat er een echte buurtkrant ontstaat. Daarna worden personen uit de buurt uitgenodigd om de buurtkrant in ontvangst te nemen. Dit kan de wijkagent, werknemers van een buurthuis, gemeenteambtenaren, sportcoaches en anderen zijn. Stichting iDb zorgt dat deze personen aanwezig zijn. De leerlingen presenteren hun deel van de buurtkrant aan elkaar en aan mensen uit de buurt.
Interesse?
Stuur een mailtje naar handre@stichtingidb.nl of bel naar 070-3028686.
Overige gastlessen
Stichting iDb biedt ook vele andere gastlessen aan. Wat is discriminatie precies? Waarom hebben mensen vooroordelen? Hoe kun je reageren op discriminatie? Hoe ga je om met pesterijen in de klas? Stichting iDb stemt haar voorlichtingen zo goed mogelijk af op de belevingswereld van de leerlingen, en actualiteiten binnen de regio / gemeente / wijk / school / klas. Zo kunnen we bijvoorbeeld meer aandacht geven aan een bepaalde discriminatiegrond, zoals seksuele gerichtheid, afkomst of lichamelijke beperking. In de lessen werken we veel met beeld en zijn er activerende werkvormen waarbij de leerlingen zelf aan de slag gaan.
Interesse?
Stuur een mailtje naar de gastlessen coördinator van Stichting iDb: handre@stichtingidb.nl